U bent hier
Programma 2024
Inleiding
Warme, gezonde en aangename thuis
N-VA-gemeentebesturen zorgen voor een nette, groene en veilige dorps- en stadskernen met een slimme mobiliteit. Ze geven zuurstof aan het rijke, Vlaamse verenigingsleven dat we terugvinden in onze sportclubs, jeugdbewegingen, culturele verenigingen, ... zodat die gemeenten een warme, gezonde en aangename thuis worden.
Nieuwe thuis voor nieuwkomers
N-VA-gemeenten zetten alle instrumenten in om burgers mee op te nemen in onze gemeenschap. Ze wijzen nieuwkomers niet enkel op hun rechten, maar ook op hun plichten. Ze zetten in op Vlaams burgerschap, waarbij ze nieuwe Vlamingen integreren in hun verhaal zodat hun stad of gemeente niet alleen een woonplaats, maar ook een nieuwe thuis wordt.
Veilige thuis
Het verhaal van de N-VA is een verhaal van steden en gemeenten waarvoor veiligheid een absolute kerntaak is zodat de inwoners er zich veilig thuis voelen. Onze gemeenten staan in voor de veiligheid van hun burgers. Ze stellen paal en perk aan straffeloosheid en zetten daarvoor alle instrumenten in die ze daarvoor ter beschikking hebben. Overlastproblemen laten ze niet etteren, maar pakken ze krachtdadig aan. De uitwassen van het criminele circuit binnen de reguliere economie bestrijden ze via bestuurlijke handhaving.
Steden en gemeenten als goede huisvader
Het verhaal van de N-VA is ook een verhaal van bestuurders die hun gemeentefinanciën als een goede huisvader beheren. Die dus niet boven hun stand leven, maar de tering naar de nering zetten. Die welvaart creëren voor al hun inwoners, Vlaamse welvaart. Dat vraagt sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden en middelen om voor hun burgers beleid te voeren. Efficiënt en goed gemanaged.
We gaan voor investeringen die passen in onze lange termijnvisie en ook beheersbaar en snel rendabel zijn. Projecten moeten in eerste instantie onze lokale burgers ten goede komen en binnen een aanvaardbare termijn gerealiseerd worden. We willen af van de uitstel-mentaliteit in onze gemeente. Want uitstel leidt te vaak tot afstel en dus frustratie.
Concrete voorbeelden: nieuw jeugdhuis, fietspaden, sportinfrastructuur, mobiliteit (ringweg, Kanaalstraat, ...)
Verder waken we over een gezond beheer van onze lokale financiële middelen en gaan we geen wilde avonturen aan. We zijn trouwens ook voorstander om het lokale belastingniveau (nu 8%) naar het Vlaamse gemiddelde te brengen van +- 7,2%! Dit maakt echt een groot verschil in uw portemonnee.
Welvarende thuis
Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. N-VA-gemeentebesturen geven ruimte aan ondernemen en maken van onze steden en gemeenten een welvarende thuis. Het zijn gemeenten die soms ‘neen’ zeggen, maar ook ‘ja’ durven zeggen. Moeilijke keuzes worden consequent verdedigd als ze nodig zijn om onze welvaart en die van onze burgers veilig te stellen. N-VA-gemeenten bestrijden armoede niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een vorming of een job te helpen. Voor wie het moeilijk heeft, wordt gezorgd.
Laat ons ook eerlijk naar onszelf zijn. In Leopoldsburg ontbreekt de fysieke ruimte om grootindustriële activiteiten te ontplooien. We moeten gaan voor een leef-gemeente en voor een gezonde bevolkingsmix zorgen. Daarom moeten we focussen op het aantrekken van jonge inwoners die, voor hen en hun kinderen, op zoek zijn naar een aangename leefomgeving. Waar je tot rust kan komen, maar tegelijk het juiste aanbod kunt vinden.
Op vlak van commerciële attractiviteit moet onze gemeente vooral sturend steun verlenen aan de lokale handelaars.
Thuis in Vlaanderen
N-VA-gemeenten zijn gemeenten waar Vlamingen zich thuis voelen. Ze garanderen onze veiligheid, bieden hun burgers ankers en beschermen onze manier van leven. Ze creëren welvaart voor burgers, voor bedrijven, voor Vlaanderen. Dit is de kern van elk lokaal N-VA-programma. Dit maakt elk programma tot een N-VA-programma.
1. Ruimtelijke ordening
Op vlak van ruimtelijke ordening hebben Leopoldsburg en Heppen een heel specifiek karakter.
We zijn geen industriële gemeente, maar in eerste instantie een (h)echte ‘leefgemeente’. Dat willen we zoveel mogelijk behouden en uitbouwen. Met onze ruimtelijke visie moeten we een evenwicht vinden tussen onze troeven en uitdagingen.
Hoe zien wij dit concreet:
- Het stimuleren van private en publieke verfraaiing. Hiermee bedoelen we o.a. het nodige respect voor passende bouwstijlen en aandacht voor veel groen.
- Een goed uitgebouwde dienst Ruimtelijke Ordening die ook effectief rekening houdt met de adviezen van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO).
- Schoonheidscommissie: naar het voorbeeld van Lommel zijn we ook voorstander van een soort ‘schoonheidscommissie’. Deze moet waken over ons uniek erfgoed. Onze gemeente moet haar onderscheidend karakter behouden. De historische en militaire achtergrond moet in deze visie dus meegenomen worden.
- De stationsomgeving dient dringend opgewaardeerd te worden.
Hierbij denken we o.a. aan een verfraaiing van de stationsomgeving en de omliggende gebouwen alsook het parkeerterrein. Een voetgangersbrug over het spoor dient ook overwogen te worden. - Het horeca- en winkelaanbod moet actief gestimuleerd worden.
- Leegstand is absoluut uit den boze.
De gemeentelijke administratie moet dit strikter opvolgen en dus leegstandstaksen ook effectief zo volledig mogelijk innen. Dit zou rechtvaardiger zijn, vermits nu maar een zeer beperkt deel geïnd wordt.
Die middelen zouden voor een leegstandsbeleid kunnen gereserveerd worden - Beperkingen beperken voor gehandicapten en zwakke gebruikers.
Hiermee bedoelen we o.a. het vrijhouden van parkeerplaatsen, de toegankelijkheid van gebouwen verbeteren, etc. - Groene wijken en buurten: Ook de diverse wijken verdienen een opknapbeurt op vlak van (be)leefbaarheid:
- De groene ruimtes in onze gemeente moeten als troef uitgespeeld worden en goed bereikbaar en behouden blijven. Ze kunnen ook geïntegreerd worden in een toeristisch totaalpakket voor de dagtoerist.
- Nieuwe woonzones dienen in eerste instantie gerealiseerd te worden in zones die reeds als bouwgebied ingekleurd zijn.
- Hierbij denken we in de eerste plaats aan eengezinswoningen voor tweeverdieners.
- In elke wijk moet er een basisaanbod van diensten aanwezig zijn: uitgebreide wijkscholen, sportvelden, speelpleintjes, lokale dienstverlening zoals bakkers, slachters en dokters ...
- In elke wijk zou er ook een hondenweide moeten zijn. Deze kan ook gebruikt worden als ontmoetingsplaats (bv. Dagelijkse hondenwandeling op hetzelfde uur).
- De militaire wijken hebben, na jaren van besparingen, recht op onze volle aandacht.
- Samenlevende buurten: De verschillende initiatieven, ten voordele van de gemeenschap, die genomen worden door verenigingen of buurtwerkingscomités moeten bijkomend ondersteund worden vanuit het beleid.
2. Milieu en klimaat
De CO2-uitstoot verminderen, afval vermijden, bezuinigen op het energieverbruik… we weten wat we moeten doen en de plannen liggen klaar op nationaal vlak. Ons principe is dat de vervuiler betaalt. Wie zuinig en duurzaam omgaat met land, water, energie en materialen moet gestimuleerd worden. Wie uitstoot, loost of ontbost moet de werkelijke milieukost dragen. We verbeteren de kwaliteit van ons leefmilieu om het leefbaar te houden met minder hinder, onze gemeente te vergroenen, woonomgevingen aantrekkelijker te maken en de biodiversiteit te versterken.
Hoe zien wij dit concreet?
- We blijven inzetten op een betere luchtkwaliteit (gezondheid en leefbaarheid). Om de burger meer aan het fietsen, wandelen of autodelen te krijgen, grijpen we in aan de bron: minder wagens, kilometers en fossiele brandstoffen.
- Alternatieven moeten we sneller, goedkoper en gezonder maken. Veiligheid is belangrijk (bv. snelheid, fietsstraat), maar te vaak slechts symptoombestrijding (bv. snelheidsbeperking, verkeersdrempel of camera’s).
- We evalueren ons mobiliteitsplan, parkeerbeleid, trage wegennet en openbare werken (gepland/gewenst) op maatregelen en acties richting de modal shift (verandering van vervoerwijze).
- Over gemeentewegen zijn we heer en meester. We maken optimaal gebruik van het openbaar domein om woon- en schoolomgevingen autoluw of -vrij te maken door bv. een circulatieplan of de invoering van een zone 30.
- We zetten in op hoppinpunten, deelmobiliteit, duurzame mobiliteit (bv. pakjesbezorging), collectief vervoer (bv. woon-werk, school, ouderzorg of niet-dringend patiëntenvervoer), deelfietsen voor de laatste kilometers of enkel de boodschappentas., autodelen onder particulieren (buren, collega’s) en elektrische deelwagens om vlot tot in de omliggende gemeenten of de dichtstbijzijnde centrumstad te geraken.
4. Vrije tijd, sport en cultuur
Een gezonde geest hoort thuis in een gezond lichaam en beiden zijn even belangrijk. De financiële balans tussen sport en cultuur moet in evenwicht zijn.
Hoe zien wij dit concreet?
- Vrije tijd
- Op gebied van vrije tijd zetten wij graag in op een volledige beleving in onze gemeente.
- Er moeten meer groene hoeken komen waar mensen rustig kunnen samen komen en genieten van de buitenlucht.
- Verder kan ook het aanbod qua vrije tijd gigantisch worden uitgebreid.
- Speelpleinen en sportkampen moeten vlot aan de vraag kunnen voldoen.
- Sport
- Een toekomstgerichte visie moet er in bestaan alle sporten te groeperen op 1 locatie, gemakkelijk bereikbaar en met voldoende parkeergelegeneheid.
- Op vlak van sport willen wij voornamelijk een visie op lange termijn uitwerken. Gezien de sporthal Geleeg dringend aan renovatie toe is, moet hiervoor een duidelijk en betaalbaar plan uitgestippeld worden. Over de aanwezigheid van een zwembad binnen de gemeente moet nagedacht worden. Kan dit wel in onze gemeente volgens een kosten-bateanalyse?
- Een skatepark voor jongeren is een absolute must. Ook een eventuele extra outdoor fitness behoort tot de vele mogelijkheden.
- Sportclubs moeten op alle mogelijke manieren bijgestaan worden in hun organisatie en hun uitbating binnen de gemeente. Wij pleiten voor een rechtvaardige financiële steun voor onze sportclubs en een alles omvattend subsidiereglement.
- Voor het lokale verenigingsaanbod integreren we het Buurthuis in de huidige plannen van het zwembad (en sporthal). Zo willen we tot een modern sportcentrum met voldoende aanbod, voldoende capaciteit en voldoende bereikbaarheid.
- Een toekomstgerichte visie moet er in bestaan alle sporten te groeperen op 1 locatie.
- Misschien kan er met scholen met bouwplannen gepraat worden om in een latere fase van hun infrastructuur gebruik te kunnen maken.
- Cultuur
- Op cultureel vlak werden er reeds vele aanpassingen en vernieuwingen uitgevoerd de laatste legislatuur. Het is onze bedoeling om meer in te zetten op het verenigingsleven en om de verenigingen de mogelijkheid te bieden om extra voordelen te bekomen via de gemeente (aanbod vergaderzalen, maken van kopieën tegen een voordelig tarief, tentoonstellingen organiseren, …) Ook het cultuuraanbod voor jong en oud moet tegemoetkomen aan de vraag van de eigen inwoners.
- Er moet een oplossing gezocht worden voor het Museum Kamp van Beverlo. Financiële middelen horen gespreid te worden en alle musea verdienen de nodige ondersteuning.
- We herwaarderen het centrum van Heppen en ondersteunen de initiatieven om de kerk van Heppen een invulling te geven die maatschappelijk verantwoord is en gedragen wordt door de lokale bevolking. Hierbij wordt het onroerend goed in waardige toestand gehouden.
5. Onderwijs en kinderopvang
Voor de N-VA is een sterk lokaal onderwijs van groot belang. We doen dit onder andere door in te zetten op het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel.
Gemeentelijk onderwijs is voor de N-VA een troef om te werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind ongeacht hun thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind.
Hoe zien wij dit concreet?
- We voeren een actief taalbeleid Nederlands voor al onze inwoners. We kunnen zelf laagdrempelige initiatieven nemen of leesbevorderingsprogramma's ondersteunen. We zetten in op het wegwerken van taalachterstand door taalbaden te organiseren of in te zetten op zomerscholen.
- We zetten in op het gebruik van het Nederlands met de ouders.
- We hebben oog voor de aanpak van alcoholaankoop en -gebruik van minderjarigen tijdens (middag)pauzes.
- We zorgen voor de organisaties van huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
- We zorgen voor verkeersveilige schoolomgevingen.
- Het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) is een hefboom om werk te maken van sterke lokale vrijetijdskansen voor kinderen en jongeren. Als gemeente nemen we de regiorol op en zorgen voor een sterk aanbod aan opvangplaatsen en mogelijkheden aan activiteiten. We zorgen ook voor betaalbaarheid en toegankelijkheid.
6. Veiligheid en verkeer
Leopoldsburg moet een veilige gemeente zijn om te wonen en te bezoeken.
Hoe zien wij dit concreet?
- Wij willen een goede en directe samenwerking tot stand brengen tussen de lokale politie, de brandweer, de straathoekwerker en de sociale diensten. Het aantal fietsdiefstallen en vandalisme kan op deze manier beter beperkt worden.
- Wijkagenten kunnen de kloof tussen de burgers, de gemeente en de mogelijke overlast beperken.
- Tijdens de verschillende evenementen, die de gemeente organiseert, moet de controle verhoogd worden zodanig dat de bezoekers zich ten alle tijde veilig voelen.
7. Wonen
Met onze visie wonen en uitbreiden moeten we een evenwicht vinden tussen onze troeven en uitdagingen. Op vlak van ruimtelijke ordening heeft onze gemeente een heel specifiek karakter: we zijn geen industriële gemeente, maar in eerste instantie een (h)echte ‘leefgemeente’.
Hoe zien wij dit concreet?
- Door dorpskernen op te waarderen door ze weer aantrekkelijk en bruisend te maken
- Door de wijken een opknapbeurt op vlak van (be)leefbaarheid te geven
- Door te streven naar samenlevende buurten en initiatieven, gedragen door de gemeenschap, te ondersteunen (verschillende initiatieven, ten voordele van de gemeenschap, die genomen worden door verenigingen of buurtwerkingscomités moeten bijkomend te ondersteunen vanuit het beleid)
- Deze uitdagingen durven we aangaan door een lange termijnvisie op te stellen in samenspraak en met inspraak van onze burgers.
8. Defensie en militaire gemeenschap
Leopoldsburg is dé garnizoensgemeente van België bij uitstek. Toch moeten we vaststellen dat de militaire woonwijk jammer genoeg een verloederde indruk geeft: de voetpaden zijn inslechte staat, zebrapaden zijn niet langer zichtbaar, bij sneeuwval wordt er niet of amper gestrooid, onkruid woekert overal… Soms ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente, soms ligt deze bij Defensie.
Hoe zien wij dit concreet?
- Onze afdeling stelt voor om van welke een betere samenwerking op te starten met Defensie zodat bewoners een duidelijk overzicht hebben hoe problemen aan welke instantie kunnen melden. Vaak worden ze nu nog van het kastje naar de muur gestuurd omdat de instanties het vaak zelf niet meer weten.
- Wij stellen voor om een bijkomende bevoegdheid te creëren: een schepen (cumul) van publieke relaties Defensie als het ware. Het mag niet langer een verantwoordelijkheid zijn van eender wie het zich wil aantrekken, het mag ook niet gezien worden als ceremoniële functie. De samenwerking tussen de gemeente en Defensie moet inhoud hebben en moet resultaten kunnen voorleggen. De militaire wijk moet een onderhouden wijk worden waar het aangenaam is om te wonen. Er moet ook in overleg gegaan worden met CDSCA om het onderhoud van leegstaande woningen te blijven verzorgen.
- Stel een Schepen van militaire relaties voor onze gemeente aan.
- Deze schepen moet zorgen voor een aanspreekpunt tussen Defensie, de burger en de gemeente die kennis van zaken heeft binnen de drie domeinen.
9. Mobiliteit
Al jaren hopen we op een betere en een veiligere doorstroming van het verkeer, in het bijzonder voor het zwaar vervoer.
Hoe zien wij dit concreet?
- Wij blijven daarom ijveren voor een degelijke omleidingsweg, niet door Leopoldsburg maar wel rond Leopoldsburg.
- Het parkeerbeleid moet strenger worden aangepakt. Wild parkeren, straatracers, drugs en alcohol in het verkeer verdienen nog een hardere en permanente aanpak.
- De voetpaden in onze gemeente zijn op vele plaatsen in Leopoldsburg slecht of niet onderhouden en zijn dringend aan vernieuwing toe. Verplaats je maar eens met rolstoel of rollator…
- Op voorstel van N-VA werd aan de meeste scholen de omgeving veiliger gemaakt door de inrichting van de fietsstraten. Op de rijkswegen werden de oversteekplaatsen beter verlicht door het gewest. Dit dient ook op de gemeentelijke wegen verdergezet te worden door de gemeente. Ook gemeentewegen moeten geregeld onderhouden worden
- We zullen ook steeds het openbaar vervoer en het fietsgebruik blijven stimuleren. Op basis van ons voorstel op de gemeenteraad kunnen nieuwe burgers, als kennismaking, nu tijdelijk gratis genieten van het openbaar vervoer.
10. Lokale economie en ondernemen
We moeten ervoor zorgen dat Leopoldsburg een bruisende gemeente wordt. Een gemeente die bruist van het volk, van handelaars, van plezier en vertier. De handelaars zouden beter begeleid moeten worden.
N-VA is voorstander van een doorgedreven studie over het koopgedrag en koopbehoeften in onze gemeente. Op basis van de resultaten kunnen nieuwe handelaars aangetrokken worden en verminderen we de leegstand.
Hoe zien wij dit concreet?
- Tijdens de braderie wordt het centrum niet afgesloten voor het doorgaand verkeer. Wanneer mensen gewoon kunnen winkelen in een centrum waar geen auto’s passeren, dan zou dit als aangenamer ervaren kunnen worden. Ook dienen evenementen zoals Kamp Knalt meer geïntegreerd te worden in het centrum. Laat de run bijvoorbeeld op het einde doorgaan in de straten van het centrum (langs de winkels).
- We nemen initiatieven in samenwerking met de marktkramers om de wekelijkse zaterdagmarkt nieuw leven in te blazen. Hiervoor zetten we gemeentelijke middelen in. De wekelijkse markt moet terug haar sociale functie vervullen.
- Een centrumcoach zou ook een brug kunnen bouwen tussen het onderwijs en de middenstand. Scholen zijn vaak op zoek naar stageplaatsen in de buurt. De centrumcoach kan in overleg gaan met de scholen en op zoek kunnen gaan naar een stageplaats bij een lokale handelaar. Op die manier wordt er positieve aandacht gegeven aan zowel de school als de handelaar.
- Het parkeerbeleid moet in Leopoldsburg grondig geanalyseerd worden. We hebben heel wat open ruimtes waar bij grotere evenementen geparkeerd kan worden (kwartier IJzer, Sanicole, …) Het toeristische treintje kan de bezoekers dan van de parking naar het centrum brengen.
- Ook voor het uiterlijk van winkels zou een duidelijk reglement voorzien moeten worden waar de regels strikt gecontroleerd worden. Winkels moeten netjes ogen in het straatbeeld. Vreemde benamingen kunnen, op voorwaarde dat ook de Nederlandstalige benaming goed zichtbaar is. Hier kan de centrumcoach opnieuw een belangrijke rol spelen om de naleving van het reglement te controleren.
11. Bestuursorganisatie
Een N-VA bestuur staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze ervoor dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers.
Zo staat een N-VA bestuur voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen.
Hoe zien wij dit concreet?
- Waar het kan pleiten we voor lagere aanvullende personenbelastingen.
- Streefdoel is de gemeentelijke belasting op het belastbaar inkomen, dat actueel 8% bedraagt en bij de koplopers is in Vlaanderen, stapsgewijs te verminderen en te compenseren door onnodige uitgaven te vermijden én de budgettering kritisch te bekijken.
12. Dierenwelzijn
Dierenwelzijn was vroeger een verwaarloosde beleidsmaterie, maar dat is veranderd sinds het in 2014 een Vlaamse bevoegdheid werd. Er werden baanbrekende beslissingen genomen (verbod op onverdoofd slachten, einde van de pelsdierkweek, veel strengere straffen voor dierenbeulen, …) en er kwam structurele steun voor dierenasielen.
Hoe zien wij dit concreet?
- We geven het dierenasiel Cattaleya structurele financiële steun.
- We voorzien binnen de lokale politiezone een aanspreekpunt dierenwelzijn.
- We voeren een lokaal vuurwerkverbod in, zodat burgers niet in het wild mogen rondschieten. Als er vuurwerk moet zijn, beperken we dit tot 1 plaats en 1 moment, met professionals.
- We vullen de lokale bevoegdheid rond het zwerfkattenbeleid maximaal in en zien toe op de sterilisatie- en identificatieverplichting.
- We werken samen met lokale landbouwers die beschutting voorzien voor hun weidedieren, zoals voorzien in de nieuwe Vlaamse Codex Dierenwelzijn.
- We richten minstens nog 1 bijkomende hondenlosloopzone in.
- We verspreiden huisdierstickers, die hulpdiensten bij een interventie wijzen op de dieren.
- We houden de duivenoverlast onder controle.
- We voorzien op verspreide locaties vuilbakken voor hondenpoep.
13. Armoedebestrijding
In vergelijking met Vlaanderen scoort Limburg normaal voor armoede (12,6%). Woon je in Leopoldsburg? Dan heb je te maken met een armoedeproblematiek die het gemiddelde overstijgt (18,6%). Ondanks dit feit wordt er te weinig voorzien in het meerjarenplan om (kinder)armoede te bestrijden. En net die bestrijding van (kinder)armoede willen wij bij N-VA aanpakken.
Hoe zien wij dit concreet?
- Een mogelijkheid om tijdig problemen te onderkennen kan zijn: overlegmomenten in te bouwen tussen vertegenwoordigers van artsen, thuisverpleegkundigen, thuiszorg, CLB, leerlingbegeleiders, politie, wijkverantwoordelijken…. en Sociale Dienst. Er zou een meldpunt moeten zijn om mogelijke problematiek aan te kaarten. Een overleg (enkel keren per jaar)tussen Sociale Dienst en artsen bestaat al maar wordt best verruimd.
- We willen initiatieven voorstellen waarbij armoedebestrijding en onderwijs hand in hand gaan. Straathoekwerker – secundaire scholen
- De straathoekwerker moet meer ingezet worden op alle secundaire scholen. Vaak zijn het jongeren met een zekere problematiek die in armoede belanden. Door het feit dat de straathoekwerker in dialoog gaat met deze jongeren zouden heel wat problemen vermeden kunnen worden.
- We willen dan ook dat de straathoekwerker een vaste dag per week tijdens de namiddagspeeltijd aanwezig is op de speelplaats van elke secundaire school in Leopoldsburg. Op die manier is de stap om hulp te zoeken veel kleiner voor deze jongeren.